Notícies

El projecte europeu DECIRE-WATER celebra la seva tercera reunió de treball a Granollers

Dimecres, 28 octubre 2026

La trobada ha reunit 49 participants de vuit països per avançar en solucions innovadores per a una gestió més sostenible de l’aigua

La jornada ha inclòs una visita a la seu del Consorci, als aiguamolls de Can Cabanyes i a les plataformes experimentals instal·lades a l’EDAR la Garriga

El Consorci Besòs Tordera ha participat els dies 20 i 21 d’octubre en la tercera reunió del projecte europeu DECIRE-WATER, celebrada a la Fàbrica de les Arts Roca Umbert de Granollers. La trobada ha reunit 49 representants de vuit països per compartir els avenços dels sis projectes demostratius que s’estan desenvolupant a Alemanya, Grècia, Polònia, Sud-àfrica i Espanya, concretament a Granollers i la Garriga, on el Consorci treballa conjuntament amb la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

La reunió ha permès revisar les fites assolides, posar en comú els resultats de la recerca i definir els pròxims passos d’un projecte que busca noves maneres de gestionar l’aigua, recuperar recursos i avançar cap a una major resiliència hídrica davant els efectes del canvi climàtic.

Les diferents iniciatives demostratives exploren solucions com la recuperació d’aigua i nutrients de les aigües residuals domèstiques, la recollida i l’aprofitament directe de l’aigua de pluja als edificis o l’ús d’aiguamolls construïts per tractar aigües residuals i destinar-les a usos urbans i al reg agrícola. El projecte també incorpora tecnologies digitals i sensors per monitorar la qualitat de l’aigua en temps real, protegir la salut pública i facilitar l’aplicació d’aquestes solucions en altres territoris.

Visita a les instal·lacions del Consorci

En el marc de la trobada, el Consorci Besòs Tordera ha organitzat una visita d’estudi per donar a conèixer sobre el terreny el seu cas demostratiu. La jornada ha començat a la seu de l’ens, on el gerent, Albert Solà, ha donat la benvinguda als participants i ha presentat el Consorci. A continuació, Xavi Romero, responsable de Medi Fluvial del Consorci, i Joan Garcia, catedràtic de la UPC, han exposat les principals línies de treball del cas d’estudi.

Seguidament, s’han traslladat als aiguamolls de Can Cabanyes, on els participants han conegut el funcionament del sistema de regeneració d’aigua i els beneficis que aporta tant a la resiliència hídrica urbana com a la biodiversitat del riu Congost.

La jornada ha continuat a l’EDAR la Garriga, on s’ha visitat la plataforma experimental agronòmica instal·lada en el marc del projecte, on es duu a terme un assaig per estudiar la resposta de la mongeta del ganxet i la colrave a l’ús d’aigua regenerada en diferents escenaris de sequera. L’assaig compara el rendiment i la qualitat de la collita en tres règims de reg: reg complet amb aigua regenerada, reg deficitari amb una aportació del 50% d’aigua regenerada i reg deficitari amb una aportació del 25%.

Els resultats es creuaran amb un estudi climàtic i un model d’humitat de la conca del Congost per al període 2030-2050. L’objectiu és determinar amb la màxima precisió possible les necessitats hídriques futures dels cultius i avaluar fins a quin punt l’aigua regenerada pot contribuir a garantir la disponibilitat d’aigua per al sector agrícola en un context de sequera i canvi climàtic.

L’estudi està coordinat conjuntament pel Consorci Besòs Tordera i la UPC, a través del grup de recerca GEMMA, i compta amb la participació de la consultoria L’Espigall, que executa el test agronòmic.

A l’EDAR la Garriga, també han conegut la plataforma experimental NatuREU, formada per tres basses que reprodueixen el funcionament dels aiguamolls construïts, on ara s’està desenvolupant un altre projecte europeu, REGENAQUA.

La trobada de Granollers ha servit també per treballar en els aspectes no tècnics del projecte, amb sessions dedicades a l’aprofitament dels resultats, la participació dels agents interessats i el desenvolupament d’eines digitals.

 

Sobre el projecte

DECIRE-WATER és un projecte europeu de recerca i innovació finançat pel programa Horitzó Europa (en virtut de l’acord de subvenció núm. 101182154) de la Unió Europea, que té com a objectiu impulsar una gestió de l’aigua més circular i eficient, des de la demostració de noves tecnologies en entorns reals fins a la seva transferència al mercat i la seva aplicació pràctica. El projecte compta amb la participació de 15 socis dels àmbits acadèmic, industrial, del sanejament i de les ciències socials, i desenvolupa sis casos demostratius en cinc països. Amb un pressupost total de 5,21 milions d’euros, es va iniciar el juny de 2025 i té prevista la seva finalització el maig de 2028.

Comparteix: